5 Gode Råd Til Sociale Medier På Arbejdspladsen
Billede: PixabayDe sociale medier fylder helt enormt meget i vores hverdag og kommer højst sandsynligt til at fylde mere og mere. Størstedelen af den danske befolkning benytter minimum ét socialt medie på daglig basis, både i fritiden og på arbejdspladsen.
Men det er ikke på alle arbejdspladser, at man er så glad for de ansattes brug af sociale medier i arbejdstiden, da disse har lidt af et ry for at være slemme tidsrøvere. Derfor kan det være en vældig god idé have nogle regler på området. Læser du med videre herunder, giver vi dig 5 gode råd til sociale medier på arbejdspladsen.
#1 Hvad er tilladt og i hvilket omfang?
Det er først og fremmest vigtigt at få etableret, om sociale medier overhovedet skal være tilladt på arbejdspladsen. Lander I på et ja, så bør I måske også lave retningslinjer for, i hvor stort et omfang de må anvendes. Det er måske i orden at tjekke sine socialer medier, når der er notifikationer, men ikke at scrolle feedet igennem i adskillige minutter.
#2 Tænk over, hvad du skriver om din arbejdsplads, chef og kollega
Det er en rigtig god idé at tænke sig om to gange, inden man poster noget på de sociale medier, der omhandler noget fra dit arbejdsliv. Det vil sige, er der noget, du er utilfreds med i forhold til chef, kollega eller arbejdet generelt, så er de sociale medier næppe steder at lukke luft ud. Du kan hurtigt komme i vanskeligheder, hvis din chef eller kolleger ser, at du poster negative udsagn om din arbejdsplads på de sociale medier.
#3 Tænk over de billeder, du deler på sociale medier
Du skal virkelig tænke dig om i forhold til billeder på sociale medier, da det ikke så flatterende billede af dig, som er gået kold til en fest, kan have indflydelse på dit nutidige og fremtidige arbejdsliv. Med billeder af denne type udsender du et vist signal, som måske ikke er så hensigtsmæssigt i forhold til arbejde.
Ligeså vigtigt er det i øvrigt, at billeder, du har taget af kollegerne til firmajulefrokosten, bestemt heller ikke hører hjemme på de sociale medier.
#4 Skal du være Facebook-venner med din chef og kolleger?
Dette punkt må være en vurderingssag mellem kollegaer, men det kan være en god idé at reflektere over det alligevel. Nogle vil f.eks. meget holde arbejdslivet og privaten adskilt, mens andre bliver bedste venner med deres kollegaer, også privat.
#5 Brug sociale medier til vidensdeling og netværk
I forhold til netværk tænker vi på LinkedIn, mens Facebook nogle gange kan være en hurtigere kommunikationsvej end eksempelvis e-mailen, nyhedsbrevet eller intranettet. Derfor kan det være godt med beskedgrupper på Faceboook, som de fleste tjekker ofte.