Business Model Canvas - Forny Din Forretningsplan Visuelt
Billede: PixabayRework handler om det gode arbejdsliv, og når der er fart på karrieren, kan der komme mange udfordringer undervejs. Derfor bliver der lavet mange modeller inden for marketing, som enten kan forbedre din eller din virksomheds trivsel.
Hvad er Business Model Canvas? Business Model Canvas er en strategisk forretningsmodel, som skal give et visuelt og agilt overblik over, hvilke nøglepunkter en virksomhed skal fokusere på både internt og eksternt. Skabelonen blev opfundet af Alex Osterwalder.
Hvad er en forretningsmodel
En forretningsmodel er i bund og grund en model, som beskriver din virksomhed i nøglepunkter. Det kan være, hvordan din organisation er sammensat, økonomien, produkterne og salget samt, hvad der ellers giver værdi eller kan forbedres internt og eksternt.
Hvis du har været til et forretningsmøde eller set det tv-programmet Løvens Hule, har du måske fået et indtryk af, hvor mange faldgruber der er, når man skal svare på spørgsmål om sin virksomhed og sine produkter.
Derfor er det godt at have et overblik over, hvad det i grunden er man tilbyder, og en forretningsmodel bør give dig dette.
Business Model Canvas
Det gode ved Business Model Canvas er, at den er mere visuel end mange andre forretningsmodeller. Den skal ikke indeholde for meget tekst, og den er nem at ændre. Den består af 9 punkter, hvilket er ret meget, men når man har lært at bruge modellen, kan den hjælpe med at finde fejl og forbedringer til diverse situationer.
Modellen bliver flittigt benyttet rundt i landets erhvervsskoler, og bliver efterhånden også en større del af de forskellige virksomheder både nationalt og internationalt.
Det er sjældent, at alle punkter i en ‘BMC’ er fejlfri. Prøv at hente en skabelon på internettet og udfyld enten med post-it’s eller ved at skrive på den.
Der er forskellige måder at udfylde skabelonen på, men det anbefales flere steder, at du udfylder den i følgende rækkefølge:
- Customer Segment - Kundesegmenter
- Key Partners - Partnere
- Value Propositions - Leverance og kundeværdi
- Key Activities - Aktiviteter og løsninger
- Channels - Kanaler
- Revenue Stream - Indtægter
- Cost Structure - Omkostninger
- Key Resources - Ressourcer
- Customer Relationships - Kundrelationer
Alexander Osterwalder
Alex Osterwalder er en schweizisk forretnings teoretiker og forfatter, som har en PhD i Management Information Systems. Han er forfatter til bogen Business Model Generation, som har solgt over en million eksemplarer på 30 forskellige sprog.
Han er især blevet kendt, efter han udviklede forretningsmodellen Business Model Canvas tilbage i 2010. Han giver blandt YouTube tutorials, hvor han viser, hvordan du kan benytte denne model optimalt.
Det er derfor en anbefaling at se denne video, og derefter give modellen et skud, hvis du løbende vil forbedre nøglepunkter i din virksomhed.
Tak til avXperten
Der skal afslutningsvis lyde et stort tak til avXperten, som via deres støtte har gjort denne artikel mulig. Her kan du blandt andet finde netværkskabler, som giver dig eller din virksomhed den optimale netværksinstallation.