12 Gode Råd Til Jobsamtalen

Billede:

Man ved aldrig helt, hvad der venter på den anden side. En jobsamtale kan være livsændrende, og derfor det også noget alle burde forberede sig på. Vi har samlet nogle gode råd fra mange erfaringer med jobsamtaler.

Man kan aldrig være forberedt på det hele. Man ved ikke, hvad der pludselig kan ske. Derfor er det godt at have øvet en form for elevatortale generelt.

Hvad er en elevatortale? En elevatortale er baseret på en ultrakort præsentation af sig selv, som ikke skal være meget længere tid, end en elevatortur tager. Dette er en god forberedelse til en eventuel samtale, hvor du kan øve dig på at fortælle, præcis hvem du er og hvad du kan.

Når man kommer ind til en jobsamtale, skal man dog glemme alt om elevatortalen. Alt efter, hvilken samtale du er til, er der måske mellem tre kvarter og halvanden time sat af. Derfor skal man prøve at være rolig og sig selv.

Inspiration til forberedelse

Der kan bare opstå utrolig mange nerver inden en jobsamtale. Nogle er bare bedre end andre til at gå til jobsamtaler, men det er heldigvis noget, som man kan træne. Det er forskelligt, hvordan man vælger at forberede sig.

Nogle gange kan det hjælpe at se en god og inspirerende film, læse en god bog eller se nogle youtube-videoer dagen inden en samtale.

Anbefalinger

Der er mange ting at anbefale. Vi har sågar prøvet at blive inspireret af en Ironman film, som har hjulpet med selvtilliden. For at tage nogle af nedenstående punkter, kan det virkelig også hjælpe, hvis du ser nogle inspirerende mennesker på TED.

Her anbefaler vi Amy Cuddy, som blandt andet snakker om, hvordan du kan forbedre din præsentation ved at fokusere på dit kropssprog. Det kan hjælpe dig til at føle dig mere som Tony Stark.

Andre anbefalinger kan være selvhjælpsbøger. Tony Robbins er kendt for at fortælle en masse spændende historier, blandt andet fra andre succesfulde mennesker, som har klaret sig godt i erhvervslivet. Læs blandt andet vores artikel: Fem gode forslag til selvhjælpsbøger

12 tips til jobsamtalen

Der er ikke noget revolutionerende ved nogle af de 12 tips, men alle kan kontinuerligt forbedres. Man kan også blive dårligere, hvis man glemmer at øve sig på nedenstående ting. Her er nogle gode råd du kan læse, inden du tager til et eventuelt vendepunkt i dit liv.

  1. Forbered dig så godt som muligt - Research så meget du kan på deres hjemmeside, sociale medier og ikke mindst Google. Sæt dig ind i virksomheden.
  2. Lyt - Det er lettere sagt end gjort
  3. Brug dit kropssprog - Smil og vær’ åben
  4. Klæd dig efter jobsituationen - Dresscode og stil inde for branchen
  5. Stil gode spørgsmål - Hav’ et par stykker klar på forhånd, men lyt til, hvad de fortæller dig, og brug det.
  6. Kom med gode eksempler - Hvad har du haft succes med før?
  7. Svar dybdegående på deres spørgsmål - Man kan hurtigt springe for let hen over et spørgsmål. Svar hellere grundigt på få spørgsmål end dårligt på mange.
  8. Virk aldrig desperat - Dette er en af grundene til, at det ofte er lettere at finde et arbejde imens man er i et. Hold hovedet koldt, men vær ikke arrogant.
  9. Kend dit eget værd - Man føler ofte, at man ikke kan bidrage med så meget, fordi dem der allerede arbejder der måske er specialister. Kend dine styrker og vær realistisk i forhold til, hvad du kan bidrage med.
  10. Hvad er du dårlig til? Det er en stor styrke at vide, hvad man er dårlig til. Der er ingen der er gode til det hele. En personlighedstest fortæller ikke alt om dig, men det kan være et redskab til at fortælle, hvor de styrker er, men også, hvad du måske ikke er så god til.
  11. Vær nysgerrig - Det hjælper dig også med at være tilstede, og det kan mærkes.
  12. Vær dig selv - Vær oprigtig og vis hvem du er. Det er træls at finde ud af efter en samtale for begge parter, hvis man ikke har været ærlig. Der er dog ingen der siger, at du skal fortælle alt.

Ja, der kunne sikkert nævnes mange flere, og for andre er nogle af punkterne overflødige. Når man er i gang med samtalen, så er der ikke andet at gøre end sit bedste.

Relaterede nyheder