Bedre Trivsel I Erhvervslivet - Undgå Stress
Billede: PexelsMan hører hele tiden om, at folk er stresset, men hvad er det helt præcist, og hvornår er man selv stresset? Tendensen har nærmest eksploderet skalaen som en af de mest udbredte folkesygdomme, og man mener nu, at op imod hver 3. Dansker rammes af stress.
En af grundene til disse nye statistikker bliver ofte sat i sammenhæng med præstationssamfundet, hvor trivsel i erhvervslivet er en af de store faktorer, som påvirker om du blevet ramt af stress.
Hvad er stress?
Der er flere grunde til, at folk som ikke lider af decideret stress, ofte udtaler, at de er stresset. Dette skyldes, at stress er en kemisk process, som bl.a. Udspringer fra vores hormonsystem. Bliver en person stresset, kan dette medføre belastninger og sygdomme, da dette sænker immunforsvaret.
Kortisol er hormonet, som forbindes med stress. Ifølge udforsksindet.dk, virker kortisol som en neurotransmitter i vores hjerne. Hvis vi producerer for meget kortisol, kan det give ubalance i både vores krop og hjerne.
Bliver dette en for langvarig process, kan det have meget negativ indflydelse på vores velbefindende, og vi har derfor samlet 2 råd, med fokus på erhvervslivet, hvordan du eventuelt kan undgå selv at blive ramt af stress.
Kend dig selv
Der findes utrolig mange artikler om, hvordan man skal passe på sig selv, og hvordan man kan undgå stress, hvis man googler emnet. Det er ofte forbundet med sundhed og om at passe på dig selv.
Vi er dog meget individuelle som mennesker, og derfor kan man ikke bare sige, at et generelt sundt liv, kan sikre dig imod at blive ramt af sygdommen.
Stress kan meget vel skyldes overbelastning inden for et bestemt område, og et godt råd er derfor blot at kende sig selv. Det mener de fleste nok også, at de selv gør, men der er kommet så mange tendenser i samfundet som gør, at man ikke altid selv føler man er i kontrol.
Derfor er det en god idé at kende dine værdier, inden du påtager dig selv for stor overbelastning på dit arbejde. Man bruger i gennemsnit en tredjedel af sin dag på arbejdet, og derfor skal men selv komme i kontrol og ikke lade sig styre af andre.
Så kend dig selv og dine forventninger inden du går i gang med noget nyt, og husk at sig fra, hvis det viser sig, at du ikke kan klare en opgave. Virksomheder er også lavet af mennesker, og de er ofte tolerante over for dig og dine vilkår.
Kollektivt sammenhold
Det er dine omgivelser, som der primært er skyld i, at du bliver overbelastet. Dykker man ned i folks lykke og succesfulde baggrunde, skyldes det stort set aldrig en individuel præstation, men en række begivenheder som har ledet til succes.
Man vælger sjældent sine egne kollegaer, og det er derfor ikke altid så nemt at sige, at man selv kan vælge og vrage de mennesker man omgås. Man har dog selv en stor indflydelse på, hvor meget oplevelserne påvirker en, og hvad man selv bidrager med.
I vores artikel om “Nordisk organisationskultur er det nye sort i erhvervslivet” kan man bl.a. Inspiration til, hvordan et kollektivt sammenhold kan give dig mere lykke og succes i erhvervslivet.
Danmark har en stor tradition for, at et kollektiv sammenhold skaber positive oplevelser, og vi ser det bl.a. I sport, hvor vores håndboldlandshold lige har vundet verdensmesterskabet og Astralis er blevet det bedste CS:GO hold i historien.
Hvem ville ikke gerne være en del af sådan et hold? Du samler selv dit hold uden for arbejdspladsen, og det skal hjælpe dig med at skabe gode rammer de to tredjedele du ikke befinder dig på arbejdspladsen.
Når du er på arbejde, er det derfor vigtigt at kende sig selv, og så man kan få mest ud af de kollektiv man er blevet en del af, hvor et stærkt sammenhold ofte er nøglen bag til glæde og trivsel på en arbejdsplads.
Hvis du kan opnå dette i dit professionelle liv, er det er en god måde at få trivsel i dit arbejdsliv. Denne trivsel kan være nøglen til at undgå stress, som så mange desværre rammes af.